IN ENGLISH
BIO


Urodziłam się w Moskwie. Wykształcenie zdobyłam w jednej z najbardziej znaczących szkół baletowych na świecie – Moskiewskiej Akademii Choreografii. Pierwsze swoje spektakle zatańczyłam na scenie Teatru Bolszoj. Po ukończeniu studiów zostałam zaproszona do Kremlowskiego Teatru Baletu, z którym współpracowałam przez kilka lat jako Primabalerina.

W 1996 roku związałam się zawodowo z Teatrem Wielkim w Warszawie. Podczas pracy w Polsce poznałam technikę tańca modern. Cenię ją na równi z tańcem klasycznym, wykonanie którego wzbogaca ona o dynamikę i elastyczność. Właśnie taniec współczesny pozwolił mi znacznie rozszerzyć swój repertuar. Uważam, że opanowanie tych dwóch technik jest podstawą profesjonalizmu współczesnych tancerzy.

Podczas swojej kariery tanecznej współpracowałam z Natalią Makarową, Matsem Ekiem, Władimirem Wasilewem, Katią Maksimową, Irkiem Muchamedowem, Andrzejem Glegolskim, Jurijem Grigorowiczem, Cynthią Harvey, Leną Wennergren-Juras, Aną Laguną, Falco Kapuste, których cenię i jestem im niezmiernie wdzięczna za możliwość wspólnej pracy.

Na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie obroniłam dyplomy na specjalności zarządzanie kulturą (2010), oraz na kulturoznawstwie (2012). Od roku 2013 jestem doktorantką Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ. Współpracuję z czasopismami OBIEG i Teatr.

Poniżej przedstawiam główne fakty mojej biografii tanecznej.


Debiut sceniczny

Amorek 'Don Kichot' (1985) — spektakl Teatru Bolshoi

Lisa 'Córka źle strzeżona' (1988) — spektakl Bolshoi Ballet Academy


Główny repertuar

Odetta – Odylia 'Jezioro Łabędzie' (realizacja - Irek Muchamedov)
Nikia 'Bajadera' (realizacja - Natalia Makarova)
Giselle 'Giselle' (chor. M.Petipa)
Kopciuszek 'Kopciuszek' (spektakl Władimira Wasiliewa)
Ona (Solistka) 'Coś jakby' (spektakl Matsa Eka)
Kobieta 'Karmen' (spektakl Masa Eka)
Klara i Królowa Śniegu 'Dziadek do orzechów' (realizacja – Andrzej Glegolski)
Mari 'Dziadek do orzechów' (realizacja – A.Petrov)
Julia 'Romeo i Julia' (chor. L.Lavrovsky)
Kitri 'Don Kichot' (chor. M.Petipa)
Medora 'Korsarz' (chor. M.Petipa)
Ludmiła, Naina 'Rusłan i Ludmiła' (chor. A.Petrov)
Konstancja 'Trzej muszkieterowie' (chor. A.Prokovsky)
Aurora oraz Księżniczka Florina 'Śpiąca królewna' (realizacja – Jurij Grigorowicz)
Talioni 'Pas de quatre' (chor. A.Dolin)
Maria 'Postój kawalerii' (chor. M.Petipa)
Solistka 'Sylfidy' (chor. M.Fokin)
Królowa Nocy w Tańcu Godzin z opery 'Gioconda' (chor. M.Petipa)
Grand Pas Classique (chor. V.Gzovsky)
Umierający Łabędź (chor. M.Fokin)


Występy zagraniczne

Belgia, Cypr, Francja, Hiszpania, Izrael, Japonia, Kanada, Litwa, Meksyk, Rosja, Turcja, Włochy, Wielka Brytania, USA


Nagrody

Dylom III-go Międzynarodowego konkursu im. Rudolfa Nureyeva (Budapeszt 1998 r.)

Dyplom Ministra kultury RP (za upowszechnianie sztuki tańca) 2003 r.


Film

'Rusłan i Ludmiła' (1993) reż. Oleg Grigorovich; chor. Andrei Petrov
muz/libretto Mikhail Glinka
Ludmiła: Anastasia Nabokina
Rusłan: Oleg Korzenkov

...z Wołodią Wasiliewem
Katią Maksimową
Cynthią Harvey
Matsem Ekiem i Leną Wennergren
Natalią Makarową
Jurijem Grigorowiczem
i Natalią Bessmertnową
... w szkole

Irina Syrova

  © 2015 TJAN